Tekstgrootte
Op ons IKC werken we vanuit één pedagogische en didactische visie. Wij werken volgens de uitgangspunten van Dalton. Sinds januari 2018 zijn wij voor zowel opvang als onderwijs Dalton gecertificeerd. Voor onderwijs al sinds 2012.
Wat is Dalton?
Uitgangspunten van het hedendaags daltononderwijs. Oorspronkelijk drie, in 2012 uitgebreid tot vijf:
Vrijheid en verantwoordelijkheid: bij vrijheid hoort het dragen van eigen verantwoordelijkheid. Teamleden geven het vertrouwen daarin aan de kinderen. Dit wordt de kinderen vanaf het kinderdagverblijf en/of peutergroep geleerd en wordt steeds uitgebreider. Het kind kan zelf zijn taken indelen en maakt zelf een planning. Kinderen hebben keuzevrijheid met welke taak ze wanneer aan de slag gaan.
Samenwerken: samenwerken is gegrond op het idee dat iedereen in deze maatschappij met veel verschillende mensen moet kunnen werken en leven. Kinderen moeten met iedereen kunnen samenwerken. Binnen het dalton onderwijs worden gericht opdrachten gegeven.
Effectiviteit: wanneer kinderen weten waarom bepaalde kennis, houding en vaardigheden belangrijk zijn om je op een goede manier in onze maatschappij te kunnen gedragen, draagt dit bij aan effectiviteit. Doelgericht werken is daarbijessentieel. voor kinderen in ons IKC moet zichtbaar zijn wat ze leren binnen bepaalde gebieden.
Zelfstandigheid: willen leerlingen in hun eigen tempo leren, dan is het nodig dat ze een zekere mate van zelfstandigheid hebben. Daarbij wordt de keuzevrijheid steeds groter en gecompliceerder. Dit alles is steeds aangepast aan het niveau van het kind; samen met de pedagogisch medewerker/leerkracht bekijkt hij of het leerproces voldoende is. Zo nodig wordt het plan bijgesteld om het in goede banen te leiden.Ze moeten zelfstandig de taak kunnen plannen en uitvoeren, zonder al te veel sturing van de pedagogisch medewerker/leerkracht.
Reflectie: kinderen zijn in staat om voor, tijdens en na het werken terug te kijken op de manier waarop ze aan hun taak gewerkt hebben. Het is belangrijk dat kinderen inzicht krijgen welke voorwaarden belangrijk zijn om tot leren en ontwikkelen te komen.